Przejdź do treści

Domowa wentylacja mechaniczna

Domowa Wentylacja Mechaniczna

Wentylacja mechaniczna jest sposobem leczenia umożliwiającym pacjentom z niewydolnością oddychania funkcjonowanie przy użyciu specjalistycznej aparatury medycznej (respiratora). Respirator pozwala na całkowite zastąpienie oddechu pacjenta lub na jego częściowe wspomaganie.

Domowe leczenie tlenem i domowe leczenie respiratorem są osobnymi świadczeniami i nie można korzystać z nich jednocześnie. Jednakże, w przypadku wskazań lekarskich pacjenci objęci opieką przez VitalAire mogą być dodatkowo wyposażona w koncentrator tlenu. 

Tak. Do każdego z urządzeń dołączana jest zawsze instrukcja obsługi. Ponadto nasz personel medyczny podczas pierwszej wizyty u pacjenta w domu przeprowadza kompleksowe szkolenie z zasad korzystania oraz z bieżącej obsługi dostarczonych urządzeń medycznych.

Sprzęt medyczny taki, jak respirator, pulsoksymetr i ssak medyczny dostarczamy do domu pacjenta wraz z dniem rozpoczęcia opieki zgodnie z wymaganiami NFZ. W momencie rezygnacji z opieki pacjent lub rodzina zobowiązana jest powiadomić VitalAire oraz personel medyczny o podjętej decyzji. Tym samym musi zwrócić wszystkie udostępnione do korzystania urządzenia medyczne.

Planowanie jest kluczowym elementem

Planuj podróż z dużym wyprzedzeniem - co najmniej 6 - 8 tygodni – jest to najważniejsza rzecz, jaką należy ż zrobić, aby bezpiecznie podróżować. Poinformuj wszystkie strony zainteresowane o swoich planach podróży kontaktując się z personelem medycznym, dostawcą usługi tlenoterapii lub wentylacji mechanicznej, biurem podróży, liniami lotniczymi, oraz właścicielem sprzętu.

Porozmawiaj ze swoim terapeutą

Istnieje wiele sposobów podróżowania - autem, autobusem, pociągiem, statkiem lub samolotem. Każdy rodzaj transportu może wymagać innego podejścia w związku ze stosowaną terapią tlenem. Na przykład, dowiedz się, czy będzie konieczne uzyskanie specjalnej zgody linii lotniczych. Każdy organizator wypoczynku posiada wewnętrzne regulacje dotyczące rodzaju wyposażenia instalacji tlenowej, która może być przewożona i stosowana podczas podróży. Najważniejsze jest abyś pamiętał, że dokonanie wszystkich formalności może zająć sporo czasu, co w konsekwencji może opóźnić Twoją podróży.

Podróżowanie z tlenem

Przygotuj sobie listę pytań, która pozwoli Ci odpowiednio podejść do podróży Proces przygotowań powinien rozpocząć się przynajmniej na osiem tygodni przed wyjazdem, co pozwoli na przeanalizowanie wszystkich dostępnych rozwiązań i wybranie tych najbezpieczniejszych i najkorzystniejszych.

Przykładowa lista pytań kontrolnych:

  •  Czy posiadam krótki opis historii choroby zawierający podstawowe dane o przyjmowanych lekach oraz przebiegu i zaleceniach przy stosowaniu tlenoterapii?
  • Czy poinformowałem lekarza prowadzącego o swoich planach podróży i konieczności zastosowania mobilnego lub przenośnego koncentratora tlenu?
  • Czy posiadam oświadczenie od lekarza prowadzącego stwierdzające, że jestem zdolny do podróży?
  • Czy poinformowałem organizatora podróży o swoich potrzebach związanych z korzystaniem z koncentratora tlenu w czasie podróży i wypoczynku?
  • Czy poinformowałem linie lotnicze, że będę podróżował z koncentratorem tlenu?
  • Czy powiadomiłem VitalAire o planowanej podróży?
  • Czy posiadam wystarczającą ilość sprzętu jednorazowego i innych akcesoriów stosowanych w mojej terapii, aby wystarczyły na czas podróży?

Aby móc skorzystać z programu wentylacji mechanicznej w warunkach domowych finansowanego przez NFZ, pacjent musi spełniać następujące warunki:

  1.  mieć ukończone i udokumentowane leczenie przyczynowe,

  2. być w pełni zdiagnozowanym (mieć wykonane wszelkie niezbędne badania diagnostyczne uzasadniające rozpoznanie i potwierdzające niemożność stosowania innej formy terapii niż wentylacja),

  3. posiadać ważne ubezpieczenie zdrowotne,

  4. mieć zapewnioną 24 godzinną opiekę oraz odpowiednie warunki mieszkaniowe.

Pacjenci wentylowani mechanicznie w warunkach domowych nie mogą jednocześnie korzystać z:

  • pielęgniarskiej opieki długoterminowej,
  • świadczeń paliatywnych i hospicyjnych,
  • tlenoterapii,
  • dodatkowej terapii ruchowej.

Jedynymi świadczeniami, które można łączyć ze świadczeniem domowej wentylacji mechanicznej są:

  • wizyty w poradniach ambulatoryjnej opieki specjalistycznej oraz poradni lekarza rodzinnego,
  • wsparcie pielęgniarki środowiskowej,
  • leczenie stomatologiczne,
  • żywienie dojelitowe i pozajelitowe.

Jeżeli masz jakiekolwiek problemy techniczne ze sprzętem medycznym skontaktuj się z serwisem.

Awarie sprzętu medycznego można zgłaszać w godz. 7.00-15.00 pod numerami telefonów:

Oddział Poznań VitalAire Sp.z o.o.

tel. 61 626 97 13

tel. 61 626 97 14

tel. 532 088 071

Oddział Warszawa VitalAire Sp.z o.o.

tel. 734 109 513

tel. 609 800 398

W godzinach popołudniowych, dniach wolnych od pracy pod numerami telefonów:

Oddział Poznań VitalAire Sp.z o.o.

tel. 662 307 827

tel. 600 911 695

W zależności do sytuacji problem można rozwiązać podczas rozmowy telefonicznej dzięki udzielanym radom ze strony pracowników serwisu. W przypadku bardziej skomplikowanej usterki pracownicy serwisu dostarczają zapasowy sprzęt medyczny. Jeżeli w tym czasie istnieje zagrożenie życia dla Pacjenta, należy skontaktować się z jednostką ratownictwa medycznego.

Decyzję o skierowaniu pacjenta do domowej wentylacji podejmuje lekarz w oparciu o posiadane wyniki badań. Nie ma ograniczeń czasowych w korzystaniu z mechanicznej wentylacji w warunkach domowych, dopóki istnieją wskazania medyczne do jej stosowania.

Zgodnie z wymogami wynikającymi z Rozporządzenia Ministra Zdrowia z 22 listopada 2013 roku pacjentowi korzystającemu ze świadczenia udzielanego przez ośrodek realizujący świadczenie wentylacji mechanicznej w ramach NFZ zapewniane są regularne wizyty członków zespołu medycznego z częstotliwością uzależnioną od jednostki chorobowej kwalifikującej do korzystania ze świadczenia.

Pacjenci, którzy nie mogą samodzielnie funkcjonować w środowisku domowym wymagają zazwyczaj stałej pomocy ze strony członka rodziny lub opiekuna. Zapewnienie takiej opieki jest jednym z warunków objęcia pacjenta mechaniczną wentylacją w domu. Dodatkowo, pacjent znajduje się również pod opieką profesjonalnego zespołu medycznego. W jego skład wchodzą lekarz, pielęgniarka i rehabilitant. Wsparcie zespołu medycznego jest częścią świadczenia, jakie zapewnia VitalAire.