Przejdź do treści

Dla Pacjentów

Nie mogę zasnąć

Jeżeli masz problemy z zaśnięciem, to nie jesteś jedyną osobą mającą takie kłopoty. Zastosuj poniższe zalecenia, aby Twój sen był najlepszym na jaki zasługujesz: Przed położeniem się do łóżka: Unikaj czynników pobudzających: Jeżeli używki (kofeina, tytoń lub alkohol) są stosowane zbyt blisko pory zaśnięcia, nawet w małych ilościach, mogą zmienić strukturę snu lub zwiększyć liczbę nocnych wizyt w toalecie. Wyeliminuj czynniki zakłócające: Jeżeli obserwujesz zegar, odwróć go. Jeżeli zwierzęta przeszkadzają Ci w śnie, to trzymaj je w innym pokoju. Jeżeli telefon wibruje - wyłącz go. Ty i Twoje łóżko: Ubieraj się w luźne ubrania nocne i upewnij się, że poduszka i materac są najbardziej komfortowe Usuń technologię (elektronikę) z pokoju. Ogranicza używanie telefonu, tabletu, czytników elektronicznych przed pójściem spać. Zwłaszcza nie używaj ich w ciągu godziny przez zaśnięciem. Pozwól, aby sypialnia byłą przeznaczona do snu, relaksu i intymności. Nie zamieniaj jej w biuro ani w pokój aktywności (sportowych). Utrzymuj w sypialni odpowiednią temperaturę (raczej niższą), ciszę i zaciemnienie. Odpowiednia atmosfera może pomóc Ci w zaśnięciu. Wypróbuj zatyczek do uszu, opasek na oczy lub urządzeń wytwarzających biały szum do zmniejszenia hałasu pochodzącego z otoczenia W nocy, kiedy przygotowujesz się do zaśnięcia. Przestrzegaj czas zaśnięcia. Utrzymywanie regularnego schematu zasypiania jest bardzo ważne. Upewnij się, ze zasypiasz i wstajesz mniej więcej o tej samej porze, również w weekendy. Pozwól się sobie poczuć sennym. Idź spać, kiedy czujesz się senny. Jeżeli nie możesz zasnąć, wstań i wyjdź z sypialni, zrelaksuj się do momentu aż poczujesz się senny – następnie wróć do łóżka i spróbuj ponownie zasnąć. Uważaj na drzemki w ciągu dnia. Jeżeli budzisz się w nocy, spróbuj zmniejszyć czas przeznaczony na drzemkę w ciągu dnia. Jeżeli zdarzają Ci się drzemki, ogranicz je do 30 minut. W ciągu dnia: ruszaj się. Aktywność dzienna poprawia jakość snu. Unikaj intensywnych ćwiczeń na 3 godziny przed zaśnięciem.